KMD

KUNSTHALLE MARCEL DUCHAMP | THE FORESTAY MUSEUM OF ART hello@akmd.ch

ExhibitionsPublicationsAboutSubscribe to newsletter
x

67
John Miller
THE DARK AGES & THE MIDDLE OF THE DAY

May 31, 2025 to September 27, 2025
Opening times : 24/24, from Mondays to Sundays

THE DARK AGES & THE MIDDLE OF THE DAY (eng)

On the upper level of the Kunsthalle, the sculpture The Dark Ages (1996) draws from two unexpected sources: the science fiction writer Philip K. Dick and the metaphysical painter Giorgio de Chirico. The work presents a life-sized plastic strawberry atop a miniature building, creating a deliberate clash in scale. This disorientation recalls de Chirico’s late paintings, where fruit in the foreground ambiguously appears either strangely monumental or oddly close.
The idea of spatial and psychological inversion also runs through Dick’s 1954 short story Small Town. Its protagonist, Verne, builds a scale model of his hometown in his basement — an escape from his bleak daily life. But once Verne completes the model, any further changes transform the actual town. With this Verne emerges as an omnipotent tyrant. When I first read the story, I was already working with landscape sculptures using model railroad houses. What began as a playful nod to childhood model-building evolved into repetitive labor. This shift — from hobby to obligation — echoed Dick’s themes of power, fantasy, and alienation. I even titled one of my works Woodland, after the fictional town.
On the lower floor, I’m exhibiting recent photographs (all 2025) from my long-term series The Middle of the Day (1994–ongoing). All are taken between noon and 2 p.m. — a time associated with stillness and routine. The images, intentionally quiet, examine how time and familiarity shape our perception of the world. Echoing ideas from Freud, the Surrealists, and the Situationists, the series explores how the ordinary can become invisible through habit. For this installation, the prints are shown at one-tenth their usual scale, inviting a more intimate engagement with overlooked details.

John Miller is an artist and writer based in New York and Berlin. He has had retrospective exhibitions at Le Magasin, CNAC in Grenoble, the Kunstverein in Hamburg, the Kunsthalle Zurich, the ICA Miami, the Museum in Bellpark, Kriens, Switzerland, the Schinkel Pavillon in Berlin, and the Kunsthalle Bielefeld. His publications include Mike Kelley: Educational Complex (Afterall Books, 2015), The Ruin of Exchange: Selected Writings, and The Price Club: Selected Writings (1977-1998) (both JRP-Ringier and the Consortium’s Positions series) as well as Reconstructing a Public Sphere (Walther König Verlag, 2018). Miller is a Professor of Professional Practice in Barnard College’s Art History Department.

THE DARK AGES & THE MIDDLE OF THE DAY (fr)

Au niveau supérieur de la Kunsthalle, la sculpture The Dark Ages (1996) s’inspire de deux références inattendues : l’écrivain de science-fiction Philip K. Dick et le peintre métaphysique Giorgio de Chirico. L’œuvre met en scène une fraise en plastique grandeur nature posée sur un bâtiment miniature, créant un décalage d’échelle volontairement perturbant. Ce trouble visuel fait écho aux œuvres tardives de de Chirico, où des fruits placés au premier plan paraissent soit étrangement colossaux, soit étonnamment proches.
Ce jeu d’inversion, à la fois spatial et mental, se retrouve également dans Small Town, nouvelle écrite par Dick en 1954. Verne, son protagoniste, fuit une existence morne en construisant dans son sous-sol une maquette de sa ville. Une fois celle-ci achevée, chaque modification opérée sur le modèle influe sur la ville réelle, conférant à Verne un pouvoir quasi divin. Lorsque j’ai découvert ce texte, je réalisais déjà des sculptures-paysages à partir de maisons miniatures. Ce qui relevait à l’origine d’un geste ludique, inspiré de mes souvenirs d’enfance, s’était transformé en un labeur répétitif. Cette évolution — du jeu à l’obligation — faisait écho aux thèmes chers à Dick : le contrôle, le fantasme, l’aliénation. Une de mes œuvres porte d’ailleurs le nom de Woodland, clin d’œil direct à la ville fictive de l’histoire.
Au rez-de-chaussée, je présente une sélection de photographies récentes (2025) issues de ma série au long cours The Middle of the Day (1994–en cours). Réalisées entre midi et 14 h, ces images silencieuses explorent comment le temps, l’habitude et la répétition influencent notre perception du quotidien. Inspirée des réflexions de Freud, des surréalistes et des situationnistes, la série interroge la manière dont l’ordinaire peut se rendre invisible à force de familiarité. Pour cette exposition, les tirages sont présentés à une échelle réduite — un dixième de leur format habituel — afin d’inviter à un regard plus attentif et intime.

John Miller est un artiste et écrivain, installé entre New York et Berlin. Son travail a été présenté dans plusieurs institutions majeures, à Le Magasin, CNAC à Grenoble, au Kunstverein de Hambourg, à la Kunsthalle de Zurich, à l’ICA de Miami, au Museum im Bellpark à Kriens (Suisse), au Schinkel Pavillon à Berlin et à la Kunsthalle de Bielefeld. Parmi ses publications figurent Mike Kelley: Educational Complex (Afterall Books, 2015), The Ruin of Exchange: Selected Writings et The Price Club: Selected Writings (1977–1998) (publiés chez JRP-Ringier dans la collection « Positions » du Consortium), ainsi que Reconstructing a Public Sphere (Walther König Verlag, 2018). Il est professeur en pratiques professionnelles au sein du département d’histoire de l’art du Barnard College (Université Columbia), à New York.

 


Ce site utilise des cookies afin de vous offrir une expérience optimale de navigation. En continuant de visiter ce site, vous acceptez l’utilisation de ces cookies.

J’ai comprisEn savoir plus