KUNSTHALLE MARCEL DUCHAMP | THE FORESTAY MUSEUM OF ART hello@akmd.ch
Release: June 30, 2011
CAROLINE BACHMANN | STEFAN BANZ – TENDERNESS AND TEMPERATURE
Les Éditions KMD, no. 0: English, 128 pages, hardcover, 14 × 10.5 cm, €20.00,
Verlag für moderne Kunst, Nuremberg, ISBN 978-3-86984-241-7.
In the cemeteries, what is at stake – death, decay – is present but not visible. What is visible is life, beauty, nature, the green lungs of the city, in a sense the other. It is the same with the adhesive strips painted with oil paint. There, even what they were used for – to paint a picture – is not visible. They are the remains, the remnants of a creative process. The paintings themselves, what the adhesive strips were used for, what they were the conditions for to become a picture, are in this sense equally present and invisible.
Caroline Bachmann and Stefan Banz have put both components together to combine painting and photography in a certain way. This has resulted in digital collages that have now become new images, just as life emerges again and again from decay or, thanks to the adhesive strips, straight lines can be painted that ultimately lead to an image.
Caroline Bachmann and Stefan Banz create a photographic-painting artist’s book and find their subject in the Berlin cemeteries. Combining photography and painting, they explore the uniqueness of Berlin’s park-like cemeteries, which are used as recreational and leisure spaces. Bachmann and Banz turn these places of mourning, melancholy, and tranquility into an aesthetic experience by « making the emotions visible. »
Auf den Friedhöfen ist das, worum es geht – der Tod, die Verwesung – zwar anwesend, aber nicht sichtbar. Was sichtbar ist, ist Leben, Schönheit, Natur, die grüne Lunge der Stadt, in gewissem Sinne das andere. Bei den mit Ölfarbe bemalten Klebestreifen ist es dasselbe. Da ist auch das, wofür sie gebraucht wurden – um ein Bild zu malen – nicht sichtbar. Es sind die Reste, die Überbleibsel eines kreativen Prozesses. Die Gemälde selbst, wofür die Klebestreifen gebraucht wurden, wofür sie die Bedingungen waren, um Bild zu werden, sind in diesem Sinne ebenso anwesend und unsichtbar.
Caroline Bachmann und Stefan Banz haben beide Komponenten zusammengefügt, um in gewisser Weise Malerei und Fotografie miteinander zu verbinden. Daraus sind digitale Collagen entstanden, die nun neue Bilder geworden sind, so wie aus der Verwesung immer wieder Leben entsteht oder dank den Klebestreifen gerade Linien gemalt werden können, die schliesslich zu einem Bild führen.
Caroline Bachmann und Stefan Banz gestalten ein fotografisch-malerisches Künstlerbuch und finden in den Berliner Friedhöfen ihr Thema. In einer Verknüpfung von Fotografie und Malerei ergründen sie die Einzigartigkeit der parkähnlichen Friedhöfe in Berlin, die als Erholungs- und Freizeiträume genutzt werden. Bachmann und Banz machen diese Orte der Trauer, Melancholie und Ruhe zu einem ästhetischen Erlebnis, indem sie die Emotionen «sichtbar machen».
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