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KUNSTHALLE MARCEL DUCHAMP | THE FORESTAY MUSEUM OF ART hello@akmd.ch

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N’zo C’est Du Gâteau
MARSEILLE DUCHAMP

February 1st, 2025 to May 31, 2025
Opening times : 24/24, from Mondays to Sundays

MARSEILLE DUCHAMP (eng)

For this exhibition at KMD, N’ZO creates a bridge between his hometown of Marseille and Switzerland, using clichés as part of a broader discourse on culture and identity. This approach reflects his vision of art in perpetual motion, driven by a quest for meaning and connection. He draws symbolic elements from reality, reflecting fragments of a complex Marseilles identity, nurtured by effervescent youth, but also exposed to varied and often dramatic forms of violence.
Faced with this reality, N’zo responds with a creative energy fueled by an infinite source of color and light. This vibrant energy, driven by contradictory emotions, embodies the uniqueness of Marseille. It unfolds through creations that bear witness to the richness of its roots, while seeking to build bridges between different cultures.
Here, the artist invites the public on a journey where he boldly explores the idea that the link – whether between the individual and his culture, between communities, or between oneself and one’s destiny – is essential to all human and artistic fulfillment. N’zo encourages us to question our own symbols, our roots and the paths we choose.
It’s not a question of moving away from Marseille, which is part of its DNA, but rather of proposing an original and intimate vision of it, while connecting it to other horizons. The exhibition, far from being a point of arrival, becomes a space of exchange where cultures, beliefs and passions are invited to meet.

Born in Marseilles in 1996, N’ZO C’DG is a self-taught visual artist who develops a free and experimental practice. He works with a range of artists including graffiti artist 3TTAM, Dutch collective Werker, painter SAEIO and Spanish collective Democracia. He took part in the group exhibition BtoB (2018), at the MUCEM in Marseille, and in the Werker collective’s publication, ‘Apprendre à ne pas travailler’ (Learning not to work) (2019). The FRAC Paca is including in its permanent collection its very first fanzine, La Bandite (2022), produced during a residency on site and published by the ‘Copie machine’ collective.
N’ZO develops a practice of drawing, painting, sculpture and performance. He works on the representation of the essence of Marseilles, with its gentle and violent energy, an image that both attracts and repels. He explores this narrative and takes it out of its reality, almost caricaturing it. His characters (who are often his own doubles) are the abstract incarnations of a collective identity that is both pleasurable and painful, situated between the sun of the south and a precarious daily life far from the tourists and the spotlights.

MARSEILLE DUCHAMP (fr)

Pour cette exposition à la KMD, N’ZO tisse un pont entre sa ville d’origine, Marseille, et la Suisse, en utilisant les clichés comme éléments d’un discours plus large sur la culture et l’identité. Cette démarche reflète sa vision d’un art en perpétuel mouvement, porté par une quête de sens et de connexion. Il puise dans le réel des éléments symboliques qui reflètent les fragments d’une identité marseillaise complexe, nourrie par une jeunesse effervescente, mais aussi exposée à des formes de violence variées.
Face à cette réalité, N’zo répond par une énergie créatrice irriguée par une source infinie de couleurs et de lumière. Cette énergie vibrante, portée par des émotions contradictoires, incarne la singularité de Marseille. Elle se déploie à travers des créations qui témoignent de la richesse de ses racines, tout en cherchant à établir des ponts entre différentes cultures.
L’artiste invite ici le public à un voyage où il explore, avec audace, l’idée que le lien – qu’il soit entre l’individu et sa culture, entre les communautés, ou entre soi et son destin – est essentiel à tout épanouissement humain et artistique. N’zo nous pousse à remettre en question nos propres symboles, nos ancrages et les chemins que nous choisissons.
Il n’est pas question de s’éloigner de Marseille qui fait partie de son ADN, mais bien d’en proposer une vision originale et intime, tout en la connectant à d’autres horizons. L’exposition, loin d’être un point d’arrivée, devient un espace d’échange où cultures, croyances et passions sont invitées à se rencontrer.

Né en 1996 à Marseille, N’ZO C’DG est un artiste plasticien autodidacte qui développe une pratique libre et expérimentale. Il collabore avec différents artistes tel que le graffeur 3TTAM, le collectif hollandais Werker, le peintre SAEIO et le collectif espagnol Democracia. Il participe à l’exposition collective BtoB (2018), au MUCEM, à Marseille et à l’édition du collectif Werker, « Apprendre à ne pas travailler » (2019). Le FRAC Paca fait entrer dans sa collection permanente son tout premier fanzine, La Bandite (2022), réalisé en résidence sur place et édité par le collectif “Copie machine”.
N’ZO développe une pratique du dessin, de la peinture, de la sculpture et de la performance. Il travaille sur la représentation d’une essence marseillaise à l’énergie douce et violente et dont l’image attire et repousse à la fois. Il explore ce récit et le sort de sa réalité en le caricaturant presque. Ses personnages (qui sont souvent ses propres doubles) sont les incarnations abstraites d’une identité collective à la fois jouissive et douloureuse, qui se situe entre le soleil du sud et un quotidien précaire loin des touristes et des projecteurs.

« Marseille Duchamp », N’ZO expose dans le plus petit musée du monde : lien vers l’article ici de POSCA ici

 


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