KUNSTHALLE MARCEL DUCHAMP | THE FORESTAY MUSEUM OF ART hello@akmd.ch
63
Emmanuelle Antille
HER EARTHS, HER HEARTH
May 4, 2024 to June 29, 2024
Opening times : 24/24, from Mondays to Sundays
HEAR EARTHS, HER HEARTH (eng)
For her exhibition at the KMD, Emmanuelle Antille extends the questioning of her latest film THE WONDER WAY around the creative gesture and the exploration of new territories.
Using her grandmother’s collections (her stones and her notebook listing all the films she had seen at the cinema) as material, Emmanuelle reorganises the elements to build a new territory, revealing her grandmother’s secret sources of inspiration and escape. Constructing a dreamed elsewhere (each stone, carefully labeled, had been brought back to her from the four corners of the globe by relatives), this amalgam of other bits and pieces of worlds forms a place of projection for so many possible wanderings and explorations. Playing with words – earth and hearth – as she glides from territory to home, Emmanuelle Antille highlights the intimate movements of a lifetime as the beginning of a primal desire for creation and transformation. A landscape dedicated to a woman who had hardly ever left her garden.
Technique: Minerals, paper, photo print on acetate film.
At the border between fiction and documentary, Emmanuelle Antille develops her artistic practice as both artist and filmmaker, questioning social codes and rituals, the creative process and transmission.
Her work has been shown at Kunstverein Frankfurt, Renaissance Society Chicago, Brooklyn Museum New York, National Gallery Reykjavik, CCA Glasgow, Toyko Wonder Site Tokyo, De Appel Amsterdam, Fredericianum Kassel, Migros Museum Zürich, Jeu de Paume and Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. In 2003, Emmanuelle Antille represented Switzerland in the national pavilion at the 50th Venice Biennale. In 2012, she directed AVANTI, a feature film starring Hanna Schygulla and Miou-Miou. In 2019, A BRIGHT LIGHT, her film about singer Karen Dalton, wins Best Documentary at San Sebastian’s Dock of The Bay. In 2023, she directed THE WONDER WAY, which won the Special Jury Prize at the Visions du Réel festival in Nyon.
HEAR EARTHS, HER HEARTH (fr)
Pour son exposition à la KMD, Emmanuelle Antille nous propose de prolonger le questionnement de son dernier film THE WONDER WAY autour du geste créatif et de l’exploration de territoires inédits. Avec pour matériau les collections de sa grand-mère (ses pierres et son carnet listant tous les films qu’elle avait vus au cinéma), Emmanuelle en réorganise les éléments pour construire un nouveau territoire, révélant ainsi les sources d’inspiration et échappatoires secrets de son aïeule. Construction d’un ailleurs rêvé (chaque pierre, soigneusement étiquetée, lui avait été rapportée des quatre coins du globe par des proches), cet amalgame d’autres bouts de mondes forment ici un lieu de projection pour autant de vagabondages et d’explorations possibles. Jouant avec les mots – earth et hearth – en glissant du territoire au foyer, Emmanuelle Antille met en lumière les mouvements intimes de toute une vie comme amorce d’un désir premier de création et de transformation. Un paysage dédié à celle qui n’avait pratiquement jamais quitté son jardin.
Technique : Minéraux, papier, impression photo sur film acétate.
À la frontière de la fiction et du documentaire, Emmanuelle Antille développe sa pratique artistique tant comme artiste que cinéaste, interrogeant codes sociaux et rituels, processus créatif et transmission.
Son travail a notamment été présenté au Kunstverein de Frankfurt, au Renaissance Society de Chicago, au Brooklyn Museum de New York, au National Gallery de Reykjavik, au CCA de Glasgow, au Toyko Wonder Site de Tokyo, au De Appel de Amsterdam, au Fredericianum de Kassel, au Migros Museum de Zürich, au Jeu de Paume et au Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. En 2003, Emmanuelle Antille représente la Suisse à la 50ème Biennale de Venise dans le pavillon national. En 2012, elle réalise AVANTI, un long-métrage de fiction avec Hanna Schygulla et Miou-Miou. En 2019, A BRIGHT LIGHT, son film sur la chanteuse Karen Dalton, reçoit le prix du meilleur documentaire au Dock of The Bay de San Sebastian. En 2023, elle réalise THE WONDER WAY, prix spécial du Jury à Visions du Réel à Nyon.
Ce site utilise des cookies afin de vous offrir une expérience optimale de navigation. En continuant de visiter ce site, vous acceptez l’utilisation de ces cookies.